سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024

حجت‌الاسلام سید عباس موسویان عضو کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: حذف چند صفر از واحد پولی باعث روان شدن معاملات، کاهش هزینه های چاپ، حفظ و انتقال اسکناس می شود، اما با انجام این کار، نرخ تورم کاهش چندانی نخواهد کرد و ممکن است به کاهش نرخ تورم بین نیم تا یک درصد بیانجامد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه در طول 28 سال گذشته، نرخ تورم در کشور سالانه به طور متوسط بین 25 تا 30 درصد بوده است گفت: این امر موجب کاهش ارزش اسکناس ملی شده است به طوری که بر اساس برخی برآوردها، ارزش هزار تومان در سالهای اولیه پیروزی انقلاب معادل حدود 130 هزار تومان کنونی برآورد می شود.

وی نیاز به چاپ اسکناس در حد وسیع را از عوارض کاهش ارزش پول ملی دانست و افزود: امروز در کشور برای هر ایرانی به طور متوسط سالانه بین 100 تا 110 برگ اسکناس چاپ می شود در حالیکه این رقم در کشورهای اروپائی بین 10 تا 12 برگ است.

حجت‌الاسلام موسویان چاپ اسکناس با ارقام بالا و حذف صفرهای پول ملی را از تدابیر موجود برای برون رفت از این شرایط برشمرد و گفت: با چاپ اسکناس با ارقام بالا همچون 10 هزار تومانی و بیشتر، مشکل حمل و نقل اسکناس و هزینه های ناشی از آن کاهش می یابد، اما مسائل محاسباتی و حسابداری به قوت خودش باقی خواهد ماند.

وی در خصوص حذف صفرهای پول ملی گفت: انتقال ذهنی مردم از اسکناس قبلی به اسکناس جدید، ناهنجاری ها و مشکلات روانی به وجود خواهد آورد که برای حل آن نیازمند کارهای فرهنگی و تبلیغی هستیم.

مدیر گروه فقه اقتصادی مرکز جهانی علوم اسلامی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از ناهنجاری های ناشی از تغییر ناگهانی اسکناس ملی لازم است تا هر دو واحد پولی برای مدت گذر بین 5 تا 10 ساله به طور موازی مورد استفاده قرار بگیرند.

عضو مشورتی کمیته بانکداری اسلامی بانک مرکزی، با تأکید بر انجام کارشناس های لازم برای انتخاب بهینه حذف سه صفر افزود: به نظر می رسد اگر بخواهیم به شرایط 25 سال پیش برگردیم، حذف دو صفر کفایت می کند، زیرا حذف سه صفر از نظر انطباق ذهنی مردم موجب گسست می شود و بازتاب های منفی به وجود می آورد.

حجت‌الاسلام موسویان گفت: برخی نیز معتقدند که حذف صفرهای پولی از نظر روانی زمینه را برای افزایش قیمت فراهم می کند که باید اقدامات لازم برای جلوگیری از این امر نیز انجام بگیرد.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha